Een trap op de kop
v.d. ST 38 en overig onderhoud.

21 September 2024.

Omdat achteruit in de jachthavenbox afmeren geen optie is liggen we met de kop naar de steiger. Vroeger konden we met een kunststof huishoudtrapje trapje redelijk eenvoudig aan boord stappen. Echter, na het plaatsen van een nieuwe motor die ca. 200 kg zwaarder is, is de kop toch wel wat omhoog gekomen waardoor het aan boord stappen eigenlijk meer klimmen is geworden.
Tini heeft al een aantal malen aangegeven dat ze daar niet blij mee is en eerlijk gezegd krijg ik er met het stijgen der jaren toch ook wel wat problemen mee. Ik liep daarom al een tijdje rond met het plan om voorop de boot een makkelijk opklapbare trap te maken. Naarmate de tijd verstreek kreeg dat plan steeds meer vorm en uiteindelijk heb ik het RVS materiaal besteld en ga binnenkort aan de gang.
Hoe e.e.a. uitpakt ziet en leest u in dit blog. Nu dus nog geen compleet verhaal maar als de uitvoering vordert houd ik jullie met tekst en foto's op de hoogte. Bovendien is het al lang geleden dat ik voor het laatst heb gelast dus ik ben waarschijnlijk net zo benieuwd naar mijn kunsten als u.
Overigens, die tuigage op de foto staat er niet meer op omdat de fokkenmast een aantal jaren geleden onder de koperen beschermingsplaat voor de gaffelklauw van binnenuit totaal verrot was. Het rondschijnend toplicht had als trechter gefunctioneerd. Heeft u een houten mast? U bent gewaarschuwd, Controleren!

20170925_125849

 

23 september 2024

 IMG_E9276

 

Het rvs-materiaal zou vorige week worden bezorgd door UPS. Helaas is gebleken dat dit een uitermate onbetrouwbare bezorgdienst is. Niets ontvangen dus. Dat is heel vervelend omdat ik gisteren de ST38 naar de werf in Enkhuizen moest varen voor de winterstalling. Ik had gepland dat ik voor vertrek het materiaal nog aan de steiger zou kunnen inmeten. De steigerhoogte en hoeken zijn voor dit project erg belangrijk. Daarom voor vertrek op twee latten maar de hoeken en lengtes afgeschreven. Anders zou ik deze winter niet aan het project kunnen werken en heeft u in dit blog ook niets meer te lezen. Ik heb ook nog wat materiaal bij Chinese firma’s besteld en dat had ik binnen 7 dagen in huis. Dus daar kan UPS nog héél veel van leren.
 

Word ik terwijl ik dit verhaal schrijf gebeld door de leverancier van het materiaal dat ook zij ruzie hebben met UPS en het materiaal terug willen hebben. En nu zagen en versturen ze het opnieuw. Wordt vervolgt.

 

 

En nu wachten tot ze morgen de winterstalling in gaat.  IMG_E9282 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03 oktober 2024


IMG_E9296Al het materiaal is binnen.
Vierkant RVS kokerprofiel 100x100 en RVS pijp.
Twee wieltjes en materiaal voor het RVS asje en afdichtdoppen voor de koker en de pijp.
Het had nogal wat voeten in de aarde met UPS maar dankzij de medewerking van de leverancier is alles uiteindelijk toch goed gekomen.

Mezelf ook maar getrakteerd op een nieuwe lasinverter want de trafo die ik nog uit een heel ver verleden heb staan is een echte spetterbak en dat is zonde van het RVS.
De laselektrodes (Arosta 316L, 2mm) had ik nog geconditioneerd liggen. Dat scheelt weer.

Eénhand slijptolletje en doorsteekschijven staan inmiddels ook in de aanslag dus het feest kan eerdaags beginnen.

Nog even overwegen of ik het thuis of bij de boot in de hal ga doen.

Een tipje van de sluier.
Onderstaande afbeelding bracht me ooit op het idee maar de prijs was onvoldoende animerend om het te kopen 😉. Als machinist (Scheepswerktuigkundige) denk je dan direct "dat maak ik zelf wel".

Het probleem als particulier is dan nog wel even "waar haal ik het materiaal vandaan". Maar het internet is daarvoor een prachtig medium en inmiddels heb ik voor veel materialen een winkeltje gevonden.

IMG_E9297

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

25 oktober 2024

Natuurlijk ben ik niet alleen bezig met de trap. Er is een hele lijst met werkzaamheden. IMG_E9339
Gedurende het zomer seizoen houd ik een z.g.n. "doklijst" bij. Wat ik vroeger voor mijn werk deed is ook prima voor mijn kottertje.

In de foto's zie je de aanpak van roest op de las van de mastkoker. Wil je niet dat de mast op een niet gewenste locatie terecht komt dan moet je dit goed in de gaten houden.
Roestbikken is een bezigheid die al bestaat sinds er ijzeren- en later stalen schepen rondvaren.
Deze moeilijke hoekjes moeten met de hand worden gedaan en ik gebruik daar een hamer en flens spreid bijtel voor. Blik op oneindig en rammen maar.

De plekken op het dek pak ik aan met een Tercoo schijf. Vroeger heette dat een Perago schijf.
Een geweldig stuk gereedschap waarmee je moeiteloos alle roest verwijderd. 

Na het bikken smeer ik alle kale plekken in met een roestomkeerder. M.a.w. dan komen de kabouters met hun schepjes om de zaak om te spitten. Een soort van "roestploegers" dus.
Er komt dan een harde laag op waarop ik net zolang roestwerende primer smeer totdat het dek weer vlak is en dan twee lagen aflak.

IMG_E9340

 

 

 

 

 

Hier de situatie na het bikken met de Teerco schijf.

IMG_E9343

 

 

 

 

                                                                   En hier zijn de kabouters bezig.

 

 

 

 

 

 

De Teerco schijf met een stofkap er over. 

IMG_E9341

IMG_E9342

De doklijst hangt bij de hand zodat ik kan zien wat er allemaal moet gebeuren. Dat heeft het voordeel dat je niet van de hak op de tak springt en met van alles en nog wat bezig bent. Ik maak op die manier "rond werk".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<Terug naar Blog pagina